Home / Bloggen / Meer bezoekers op je website! Maar hoe?

Meer bezoekers op je website! Maar hoe?

Hoe krijg je meer bezoekers op je website?

Een beetje off-topic deze titel? Want wat heeft dat nou met WordPress te maken? Technisch gezien eigenlijk niets. Hoewel, wereldwijd draaien er miljoenen websites op WordPress inmiddels. De schattingen lopen uiteen, maar men heeft het over een marktaandeel van tegen de 50%. Vijftig procent! Daar waar we een jaar of 4 geleden nog konden zeggen "gebruik WordPress, dat doet het goed in de zoekmachines!", is dat argument bij deze aantallen natuurlijk niets meer waard. 

Je zult dus een andere tactiek en techniek moeten gebruiken om op te vallen in de zoekmachines en op pagina 1 terecht te komen. Maar wat dan precies? We weten allemaal dat wanneer je niet op die felbegeerde plekken staat, je je scheel betaalt aan Adwords en andere advertenties om toch nog maar wat bezoekers en potentiële klanten te trekken. En zodra je daarmee stopt dan stopt ook de stroom met bezoekers weer. Dat moet dus anders!

Hoe het bij mij begon

"Makkelijk praten", hoor ik je denken. "Jij hebt bezoekers zat...". Nou, dat is niet helemaal waar. Mijn bezoekersaantallen zijn de afgelopen jaren wel steeds gestegen. Maar dat gaat niet vanzelf.

Laten we even terug gaan naar 2008. 5 Jaar geleden alweer.

Ik was voor het eerst via mijn toenmalige werkgever in aanraking gekomen met Open Source toepassingen. Joomla!, dat was het helemaal in die tijd en wij bouwden er een leuke intranet applicatie mee. Maar het idee was daarmee geboren en zo ontstond mijn bedrijf Joomblocks.com. In eerste instantie helemaal gericht op Joomla op de desbetreffende Engelstalige website. Later kreeg ik wel door dat ik, als ik ook daadwerkelijk Nederlandse klanten wilde trekken, ik toch ook minimaal over een Nederlandse website zou moeten beschikken.

Mijn oude Joomla website, die binnenkort overigens op de schop gaat en vervangen wordt

Mijn oude Joomla website, die binnenkort overigens op de schop gaat en vervangen wordt

Zo rond 2009-2010 kwam ik vervolgens in aanraking met WordPress. De lezers van mijn boek weten hoe dat is ontstaan. Op dat moment was er in het Nederlands eigenlijk geen gebruikershandleiding verkrijgbaar. WordPress groeide als kool en zo ontstond het idee om die handleiding dan maar zelf te schrijven. Via een oud collega kwam ik aan contactgegevens voor een geschikte uitgever en al snel was duidelijk dat ik hiermee aan de slag mocht. Oeps. Zó veel wist ik nou eigenlijk ook weer niet van WordPress op dat moment. Maar door de handen flink uit de mouwen te steken lag er een kleine 2 maanden later een prachtig klein boekje klaar: Kickstart WordPress was een feit en liep direct als een trein.

Ondertussen had ik ook snel een specifieke WordPress website in de lucht gebracht om het geheel te ondersteunen. Daarop bevind je je nu 🙂 Maar sinds de release van het boek is er heel veel gebeurd op deze website. Bekijk de archieven maar eens... Ten opzichte van dat eerste begin liggen mijn bezoekersaantallen nu 10x zo hoog.

Moraal van dit verhaal?
Er gaat niets vanzelf! Methoden om snel rijk te worden online? Ik dacht het niet. Tenminste, ik ken er niet één die werkt. Wat wél werkt is er hard tegenaan gaan en bergen werk verzetten. Dan komt het succes uiteindelijk ook. En je hoeft tegenwoordig echt geen uitgever meer te hebben om je eigen boek of e-book te publiceren... Bovendien is dat ook niet de enige methode om veel bezoekers naar je website te brengen.

En daar ging het in dit verhaal immers om. Hoewel, uiteindelijk zijn wij allen niet op zoek naar bezoekers, maar naar klanten...

Ok! Dus... Hoe krijg jij nou meer bezoekers op je website?!

Dit artikel zou heel lang worden wanneer ik hier alle methoden en technieken die je kunt (en moet) toepassen uitgebreid voor je op een rijtje zou zetten. Dat doe ik wel, maar ik zal dieper in gaan op de materie in een aantal vervolgartikelen. Voor dit moment beperk ik mij tot een top 5 van zaken die je echt moet aanpakken om meer bezoekers te gaan trekken tot je website. Je doet ze (vrijwel) allemaal al? En toch werkt het niet? Dan doe je iets niet goed en worden de vervolgartikelen voor jou nog interessanter.

Maar eerst de top 5:

  1. Besteed tijd aan online en offline marketing. In de breedste zin van het woord. Echt, je besteedt te weinig tijd aan marketing!
  2. Produceer nuttige informatie, begin een blog! Ik zie nog steeds WordPress gebruikers die niet actief aan de content van hun website werken en alleen enkele vrijwel statische pagina's hebben. Echt, de meeste lezers zijn op zoek naar waardevolle content. Speel daar op in en wees niet bang om te delen! Niets om over te schrijven? In dat geval zit je wellicht niet in de juiste branche. Zoek iets dat je leuk vindt! Dan wordt het genereren van waardevolle informatie vanzelf veel makkelijker. Echt, als je geen idee hebt waar je over moet schrijven dan klopt er iets niet...
  3. Een nieuwsbrief! Ok, de term nieuwsbrief is wat besmet geraakt de afgelopen jaren. Maar noem het dan desnoods anders. Er is geen effectievere manier om je doelgroep te bereiken dan via emailmarketing. Het businessmodel van bedrijven zoals Groupon en VenteExclusive is volledig gebaseerd op emailmarketing. Miljardenbedrijven wel te verstaan. Vandaag mee beginnen als je het nog niet doet!
  4. Zoekmachineoptimalisatie. Nu wordt het al wat technischer, maar tijd die je besteedt aan het optimaliseren van je eigen website verdien je dubbel en dwars terug. Is je site pas nieuw, besef dan dat het langer zal duren voordat je resultaat zult zien van je inspanningen. Dat geldt trouwens voor meer items uit deze top 5. WordPress gebruikers doen er goed aan om de SEO plugin van Yoast in te zetten. Liever een andere? Mag ook, gebruik wat je goed bevalt. En ja, inderdaad, er zal hier op korte termijn een tutorial volgen over het optimaliseren van je website voor de zoekmachines met behulp van de plugin van Yoast.
  5. Social media. Het ligt voor de hand inderdaad, maar het delen van je informatie op de verschillende social media netwerken werkt echt. Maar: hier geldt de benodigde tijdsinvestering in het kwadraat. Heb je slechts een paar volgers en/of fans dan kun je nog wel even spaarzaam zijn met het plaatsen van berichten. Het is dan zaak om eerst je schare volgers uit te breiden. Dat kan op verschillende manieren, maar het bieden van goede content (zie punt 2) is er zeker één van. Hier zien we dus al dat het één het ander versterkt. Daarover later meer. Vergeet ook niet om gebruik te maken van de alom aanwezige mogelijkheid om je bezoekers een pagina te laten liken of delen. Of je nou WordPress gebruikt of niet, dit soort zaken zijn standaard en zouden nergens mogen ontbreken.

[box color="green"]Natuurlijk zijn er nog véél meer mogelijkheden. Dit is pas het topje van de ijsberg. En alleen al wanneer we naar Social Media kijken dan kun je erin verzuipen en veel tijd verliezen zonder dat het je echt iets oplevert. Daar ga jij iets aan doen! Nog niet ingeschreven voor de gratis nieuwsbrief? Doe het dan nu, zodat je de reeks met vervolgartikelen niet mist. Gegarandeerd nuttig, helemaal gratis en je gegevens zijn bij mij veilig! Mis het niet.[/box]

Oh ja, nog één ding: zijn er zaken waar jij specifiek meer over wilt weten? Het gebruik van Google+, LinkedIn of Nieuwsbrieven bijvoorbeeld? Of toch meer over WordPress SEO? Laat even een reactie achter hieronder! Over al deze onderwerpen zal ik de komende tijd schrijven, maar de volgorde kun je nog beïnvloeden...

Series NavigationMeer nieuwsbrief inschrijvers dan ooit, ook voor jou! >>

6 comments

  • Hoewel het onderwerp ongeveer een van de meeste beschreven onderwerpen is, ben je er in geslaagd het zo te schrijven dat ik het helemaal heb gelezen. Compliment. Goed geschreven! Het zet mij in ieder geval om er weer eens mee aan de slag te gaan.

  • Ik gebruik Google Analytics voor de statistieken. Had daar veel over gehoord en dacht dat dit wel goed is. Ik raak echter helemaal verstrikt in al die cijfers. Ik haal daar niet de juiste info uit. Weet niet precies hoe ik alles moet interpreteren. Misschien omdat de UI vaak wijzigt kom ik op internet ook geen nuttige info tegen.
    Dus als je daar eens wat over kunt uitleggen zou dat mooi zijn.

  • Hai Robbert, je boek was inderdaad een kicke start! 🙂 Heb dit jaar meteen meerdere sites gemaakt. Nu ik het een beetje in de vingers heb, begin ik me te verdiepen in ‘alles eromheen’ zoals SEO en marketing. Ik ben inmiddels met de plugin van Yoast aan het werk bijvoorbeeld.

    Boeiende onderwerpen vind ik:
    – De Nieuwsbrief. Welke kies je? Hoe maak je die? Waar let je op? Hoe beheer je de adressen? etc.
    – Plugins. Idem dito. Ik denk bijv aan Social media ‘share’ plugins en ook aan Vertaalplugins, om je site in meerdere talen te presenteren met voor de bezoeker keuze uit landenvlaggetjes.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *