Home / Bloggen / Online marketing / Meer nieuwsbrief inschrijvingen op je WordPress site?

Meer nieuwsbrief inschrijvingen op je WordPress site?

Waarschijnlijk heb je hem al gehad. Of hij komt er zo aan. Zo'n irritante popup waarmee ik je aandacht opeis en vraag om je in te schrijven op mijn WordPress nieuwsbrief. Wil jij ook meer nieuwbsrief inschrijvingen op je WordPress website ontvangen? Er zijn meer methoden, dus lees snel verder.
Zelfs in deze moderne tijd waarbij consumenten plat gebombardeerd worden met reclame is het versturen van een 'nieuwsbrief' nog steeds een zeer effectieve methode om je klanten en potentiële klanten te bereiken. Juist alle anti-spam regelgeving heeft ervoor gezorgd dat je als consument echt kunt kiezen wat je wel en niet wilt ontvangen. Schrijft iemand zich vrijwillig in op jouw nieuwsbrief dan betekent dat dus dat er al een bepaalde mate van interesse aanwezig is. En daar kun je vervolgens op inspringen of er op z'n minst voor zorgen dat je de aandacht vast houdt. Maar hoe zorg je er nu voor dat bezoekers zich inschrijven op jouw nieuwsbrief?

Meer nieuwsbrief inschrijvingen, hoe doe je dat?

Laten we eens kijken welke mogelijkheden je hebt om je bezoekers te verleiden tot het inschrijven op je nieuwsbrief binnen WordPress:

  • Een (irritante) popup zoals op deze website.
  • Het opnemen van een inschrijfformulier in de sidebar of footer door middel van een widget.
  • Een plugin waarmee je je bezoeker een vinkje kunt laten plaatsen voor inschrijving zodra deze een reactie plaatst op jouw artikel
  • Een eenvoudige, maar opvallende link onderaan je pagina's of artikelen. 'Meer weten? Schrijf je dan in.....'.
  • Verkoop je producten in je WordPress site? Plaats dan ook een mogelijkheid om tijdens de checkout een vinkje te kunnen zetten voor het ontvangen van je nieuwsbrief. Of wellicht nog beter: zet hem op je bedankpagina!

De eerste vier methoden hierboven zie je in deze website terug. Met nummer vijf moet ik zelf nog aan de slag.

Hoeveel inschrijvers levert dit op?

Pas sinds ruim drie maanden gebruik ik zo'n popup op mijn website. Inderdaad, ik was er ook geen voorstander van. En begrijp je als je sceptisch bent. Maar de harde cijfers spreken voor zich:
Aantal inschrijvers van december 2009 t/m april 2012: 340
Aantal inschrijvers van mei 2012 t/m augustus 2012: 518

Moet ik nog meer zeggen? Je moet het zelf weten natuurlijk...
Hieronder meer als je toch maar wel met zo'n popup aan de slag wilt.

[box color="blue"]

Maar waarom zouden bezoekers zich inschrijven?

Je bent geen bol.com of wehkamp.nl neem ik aan? En zelfs kleertjes.com is nog wel even te hoog gegrepen? Dan zul je moeite moeten doen om je bezoeker te verleiden in te schrijven. Dat begint met goede content. Zorg ervoor dat jouw site informatie biedt waar je bezoeker iets aan heeft. Een betere reden is er voor een bezoeker niet om zich in te schrijven. Maar een duwtje in de rug helpt hierbij:

  • Kun je een gratis e-book aanbieden? Doen! Moet ik zelf ook nog eens mee aan de slag...
  • Verkoop je producten? Bied een kortingscode aan bij inschrijving voor je nieuwsbrief
  • Benadruk wat je doet. Welke voordelen zijn er voor de inschrijver? Hoe vaak verschijnt de nieuwsbrief? En hou je daar dan ook aan.

[/box]

Even terug naar de praktijk.

Je wilt een popup gebruiken? Kijk dan naar Popup Domination.Popup domination koppelt eenvoudig met populaire e-mail marketing oplossingen zoals Mailchimp en Aweber. Een alternatief voor popup domination is 'Optinskin'. Deze plugin bied je fraaie formulieren die je onderaan je artikelen kunt plaatsen. Inclusief knoppen voor de meest gebruikte social media netwerken. Zoals in het voorbeeld hieronder:

Het plaatsen van een widget in je sidebar of footer is zeer eenvoudig wanneer je met de hierboven genoemde tools werkt. Ik schreef al eens eerder een artikel over hoe je dat doet met Mailchimp.

En hier lees je meer over het verkrijgen van inschrijvers via je reactieformulier.

Genoeg te doen dus. Gebruik bovenstaande tips om ook je aantal inschrijvers in een korte periode te verdubbelen! Wat doe jij? Gebruik je de popup formulieren en werken ze voor jou? Deel je eigen ervaringen hieronder met andere lezers!

Was dit artikel nuttig?

Laat het ons weten en geef je rating!

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen, wees de eerste die dit artikel waardeert!

9 comments

  • Alle tips die je me geeft pas ik al toe op mijn website. Desondanks “slechts” gemiddeld 2 inschrijvingen per maand erbij. Te weinig dus voor conversie. Wat is er mis

  • Robbert, dank voor dit overzichtelijke artikel. Die popup daar twijfel ik nog over. Met je andere tips ga ik aan de slag, voor zover ik ze al niet toepas.

    Inge, als je een link naar de website toevoegt aan je reactie, dan kunnen we meekijken. Nu lukt dat niet.

  • Ik begrijp dat jullie twijfelen over die popups. Heb ik ook heel lang gedaan, maar ik had het jaren eerder moeten doen. Ik zal nog eens kijken of mijn bounce-rate is gestegen sinds het moment dat ik het gebruik. Want dat zou betekenen dat veel bezoekers het té irritant vinden. Maar volgens mij valt dat erg mee.

  • Ik zelf weeg altijd af wat ik zelf het prettigst vind en het minst prettigst vind. Ik vind pop-ups een van de grootste ergernissen die er zijn. Het is niet voor niks dat ik pop-up blockers installeer. Zo ook bij zoiets als dit: ik gebruik het niet omdat ik het zelf irritant zou vinden, ook al zou ik er daarmee iets meer mensen mee bereiken. Ik ben liever minder irritant en heb dan maar minder inschrijvingen of volgers, dan dat ik mijn mijn principes laat varen om meerdere volgers te krijgen 🙂

  • Hallo,

    Ik ben op zoek naar een popup die verschijnt zodra een bezoeker op mijn webshop klikt in mijn hoofdmenu en in een popup zich eerst dient in te schrijven of in te loggen of connecten met Facebook. Heeft iemand een idee welke wordpress plugin ik daarvoor kan gebruiken? Hierbij een voorbeeld van een site die zoiets heeft http://www.vente-exclusive.com

    Alvast bedankt.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *