Home / Webdesign / Website laten Bouwen? 5 Belangrijke Punten om op te Letten!

Website laten Bouwen? 5 Belangrijke Punten om op te Letten!

WordPress Website bouwen

Wil jij een nieuwe website laten bouwen voor je bedrijf? Of ben je zelf bezig, maar kun je wel wat professionele ondersteuning gebruiken? Er zijn veel, heel veel aanbieders op de markt. Van kleine zelfstandigen tot grote, gerenommeerde bureaus. Wat moet je kiezen en waarom? We geven je 5 belangrijke punten om op te letten bij het maken van je keuze. 

 

Als opdrachtgever zie je vaak door de bomen het bos niet meer. Er zijn zo veel partijen en zo veel systemen op de markt. Wat moet je kiezen? De 5 tips hieronder zorgen ervoor dat je je concentreert op de belangrijkste zaken. Dat wil niet zeggen dat de rest totaal onbelangrijk  is, maar het hoeft minder prioriteit te krijgen bij je beoordeling. Hiermee kun jij een betere afweging maken en tot een goede keuze komen.

1. Heb je een CMS nodig en zo ja, welke?

Met behulp van een CMS kun je je website zelf onderhouden. CMS staat voor Content Management System en is dus de functionaliteit die je ter beschikking hebt om zaken zoals teksten, abeeldingen, menu's en links zelf te wijzigen. Een CMS is overigens niet altijd noodzakelijk, maar er wordt wel heel vaak gebruik van gemaakt. Wil je zelf aan de slag kunnen met je nieuwe website dan heb je wel degelijk een CMS nodig. Welke? Dat is wederom van veel factoren afhankelijk. Zelf merk ik dat WordPress als erg gebruiksvriendelijk wordt ervaren door gebruikers. En dat is belangrijk. Maar goed, dat is preken voor eigen parochie 😉

Wat voor jou belangrijk is: kies een CMS dat vrij beschikbaar is op de markt. WordPress is dat, maar er zijn er velen. Kies je namelijk voor een partij met een eigen, zelf gebouwd CMS dan moet je je realiseren dat je bij zo'n partij niet meer eenvoudig weg kunt. Eenmaal voor een dergelijke oplossing gekozen zit je er langdurig aan vast.

2. Zoekmachineoptimalisatie?!

Veel website projecten beginnen nogal eens met als reden dat de huidige website niet goed vindbaar is in de zoekmachines. En dat is in veel gevallen geen goede reden. Want hoe komt het dat de website niet goed vindbaar is? Ligt dat aan de gebrekkige techniek en valt dat niet eenvoudig op te lossen? Dan is het inderdaad het moment om naar iets anders om te zien. Maar vaak zijn er andere redenen voor het niet goed vindbaar zijn van een website. Het is in ieder geval goed om dat vooraf te laten onderzoeken. Want anders zou je zonder verdere aanpassingen straks wel weer eens hetzelfde resultaat kunnen boeken...

Wat voor jou belangrijk is: welke diensten biedt je nieuwe webbouwer aan als het gaat om zoekmachineoptimalisatie? Kunnen ze je helpen het resultaat te verbeteren? Zo ja, hoe en zijn die diensten wel of niet inbegrepen in de projectprijs? Meestal is dat namelijk niet het geval. Zoekmachineoptimalisatie is iets voor de langere termijn, waar je gedurende een wat langere periode samen met je webbouwer aan werkt. Belooft je nieuwe webbouwer de 1e pagina van Google? Dan moet je oppassen, want garanties zijn op dit vlak domweg niet te geven.

Tip: is het beoogde webdesign bureau zelf een beetje vindbaar in de zoekmachines? Of krijgen ze hun klanten door middel van adverteren? Dat is natuurlijk een goede graadmeter voor de expertise op dit terrein.

3. Mobiel / Responsive design

Het wordt nog weleens vergeten: optimalisatie van je nieuwe website voor mobiele bezoekers. En dat kan echt niet meer. Een responsive website zorgt ervoor dat ook gebruikers van een smartphone een goed leesbare website te zien krijgen. Er zijn wat aanvullende technieken nodig om een goed resultaat te bereiken. Vrijwel elke serieuze webdesigner houdt hier tegenwoordig standaard al rekening mee. Maar het is toch goed om erop te letten, zodat je voorkomt dan je achteraf een kostbaar vervolgproject moet doen.

Tip: ook hier geldt: hoe ziet de website van het bureau dat je op het oog hebt er mobiel en op een tablet uit? 'Practice what you preach'. Een webdesigner die geen aangepaste mobiele versie van de eigen website biedt scoort hier geen punten mee.

Een Responsive WordPress Website maken

 

4. Wat past er bij jouw budget?

Niemand wil een 'standaard website' die erg lijkt op die van een ander. Logisch, maar een maatwerk ontwerp vereist nou eenmaal een totaal ander traject. En dus hangt daar een ander prijskaartje aan. Heb je minder dan 1000 euro te besteden? Hou er dan rekening mee dat je een (aangepast) standaard ontwerp zult krijgen. Dat kan nog steeds heel fraai zijn en passen bij jouw business, maar het is niet hetzelfde als een voor jou, op maat gemaakt ontwerp.

Zelf bieden wij onze klanten beide mogelijkheden: we hebben een aantal basis pakketten, gebaseerd op standaard (WordPress) themes. Vooral voor ZZP-ers is het tarief vaak erg belangrijk en neemt men genoegen met een minder uniek, maar wel passend ontwerp. Wil je maatwerk, dan kan dat natuurlijk ook.

5. Is er een klik?

Belangrijker dan de prijs is of je een klik hebt met je nieuwe webbouwer. Het is fijn als er een goed ontwerp ligt en het technisch gezien allemaal klopt. Maar begrijpt je nieuwe bureau jouw business en jouw marketing uitdagingen? Je nieuwe website moet daar immers wel bij gaan aansluiten! En natuurlijk is het daarbij prettig als je ook nog een goed met elkaar kunt opschieten en elkaar begrijpt.

Heb je juist op dit vlak twijfels: dan is het beter een andere optie te kiezen, ook als het project daarmee wat duurder uit mocht vallen!

That's it!
De 5 belangrijkste punten om op te letten bij de keuze voor een nieuwe webdesigner.
Natuurlijk komen wij ook graag op jouw shortlist terecht 😉 Kijk hier voor onze WordPress diensten en prijzen.

Was dit artikel nuttig?

Laat het ons weten en geef je rating!

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

4 comments

  • Het valt mij op dat zoekmachineoptimalisatie (nog steeds) zoveel aandacht krijgt als punt bij de keuze van een website bouwer. Het is natuurlijk belangrijk om goed gevonden te worden maar wat gebeurt er daarna, als de bezoeker op de website is aangekomen?
    Zelf zou ik vooral als doelstelling hebben wat het resultaat is van de website, hoeveel conversie levert de website mij op los van de bron (Social media of zoekmachine).

  • Daar heb je op zich een punt Johan. Maar het viel mij op dat veel bedrijven in het MKB zich laten misleiden door hetgeen een website bouwer zegt over zoekmachineoptimalisatie. En dat komt vooral omdat in het MKB er vaak geen eigen kennis is op dit vlak. En men ook geen budget beschikbaar heeft om een echte SEO specialist in te huren. Maar natuurlijk: de doelstelling van de website staat voorop bij het ontwikkelen ervan.

  • Goede basislijst bij het zoeken van een website bouwer. M.b.t. tot punt 2 (SEO-specialisatie) valt er misschien wat te nuanceren. Ik denk dat je van een bouwer primair vooral mag (en moet) verwachten dat hij *SEO-technisch* z’n zaakjes op orde heeft en dat hij tijdens de technische implementatie rekening houdt met alle factoren die vindbaarheid vanuit technisch opzicht kunnen beïnvloeden.

    Denk daarbij aan een SEO-vriendelijk CMS, toevoeging van (in geval van WordPress) een plugin als Yoast, snelle laadtijden door goede hosting, coding, caching en eventueel CDN-gebruik, etcetera. Of een website bouwer daarnaast ook echt SEO-services wil aanbieden is een verhaal apart.

    Ik denk dat veel website bouwers in de afgelopen jaren misschien iets te gretig zijn ingesprongen op de klantvraag: “Kunnen jullie mijn site bouwen én hoog laten scoren?”. SEO is een vak apart. Je hebt er specialisten voor nodig van een andere bloedgroep dan programmeurs en designers. Opdrachtgevers die die expertises binnen één bedrijf zoeken, doen er goed aan om te verifiëren dat de SEO-diensten geen “glorified up-sell” van de webdevelopment-services zijn (en vice versa trouwens tegenwoordig).

    We zijn zelf een webbouwer en hanteren bewust een “schoenmaker-hou-je-bij-je-leest” policy. Er zijn gelukkig meer dan genoeg gespecialiseerde SEO-bureaus waar we onze klanten naar kunnen verwijzen. Natuurlijk zijn er denkbare voordelen van bouw- en SEO-kennis onder één dak. Maar aan de andere kant is het dan wel de slager die zijn eigen vlees keurt…

    Het is ontnuchterend om potentiële klanten te vertellen dat de investering in SEO wel eens een veelvoud kan gaan bedragen van de initiële bouwkosten van de website. Toch moet je daar als webbouwer bruut eerlijk in zijn. Eerlijkheid duurt het langst.

  • Wij kijken altijd naar de bezoekers en dan met name uit welke stroom deze binnenkomen. Echter is het uiteindelijk belangrijker om conversie te hebben. Dit hangt van 2 aspecten af. Doelgerichte bezoekers en een conversie geoptimaliseerde website. Dit zijn eigenlijk de belangrijkste aspecten waar je jezelf mee bezig kan houden. Kun je dit zelf niet, moet je dit uit besteden 😉

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *