Meteen naar de inhoud

WordPress Gebruikers rollen en rechten

wordpress gebruikers rol wijzigen

Soms krijg je een vraag en besef je dat het inderdaad een wat onderbelicht onderwerp binnen WordPress is. Hoe werk je met gebruikers rollen en rechten? De directe aanleiding voor dit artikel was deze vraag van Bas: Hallo robbert, ik wil graag dat mijn gebruikers die alleen een bericht kunnen schrijven maar niet meteen publiceren toch een uitgelicht afbeelding kunnen toevoegen, hoe doe ik dat? ik wil ze niet meer rechten geven zodat ze meteen kunnen publiceren!

En inderdaad, wanneer je wilt dat een gebruiker niet kan publiceren, dan kan deze gebruiker ook geen afbeeldingen uploaden. Vreemd wel, maar het is zo. Maar goed, laten we eerst eens even terug gaan naar het begin. Wanneer je een gebruiker aanmaakt in WordPress wordt er altijd gevraagd om ook een rol toe te kennen.

WordPress gebruiker aanmaken
Voor wie het van plan was te testen: deze gebruiker bestaat niet echt op deze site natuurlijk

Je ziet een aantal mogelijkheden. De rollen Winkelmanager en Klant zul je alleen maar zien wanneer je gebruik maakt van WooCommerce, zoals hier in mijn website. De standaard WordPress gebruikersrollen zijn:

  • Abonnee (subscriber)
  • Schrijver (contributor)
  • Auteur (author)
  • Redacteur (editor)
  • Beheerder (administrator)

Tussen haakjes zie je de Engelstalige termen. Laten we op een rijtje zetten wat je met deze rollen welen niet kunt doen:

Abonnee

De Abonnee is de rol met de minste rechten, het is net iets meer dan een reguliere bezoeker. Men kan wel inloggen in je WordPress admin, maar daar alleen de eigen gegevens zoals naam en wachtwoord wijzigen. Deze rol wordt vaak toegepast bij het maken van een abonnementsdienst, waarbij de abonnees / leden de mogelijkheid hebben om artikelen te lezen die voor reguliere bezoekers verborgen zijn. Op WordPres.com ontvangt een abonnee ook blog updates via email. Bij een eigen installatie van WordPress kan dat óók maar dan heb je de Jetpack plugin nodig. Misschien is dat eens iets voor een volgend artikel…

Schrijver

Dit is het niveau waarbij iemand met deze rol in staat is om in te loggen in de WordPress admin en daar zelf berichten / artikelen te schrijven. Met deze rol kun je die artikelen echter niet op de website publicieren. Iemand met meer rechten in WordPress moet het bericht eerst goedkeuren. Deze rol wordt regelmatig toegepast op blogs waar met meerdere auteurs gewerkt wordt. Maar, en hier kwam dus de vraag van Bas vandaan, je kunt geen afbeeldingen of andere media uploaden en dus ook de uitgelichte afbeelding niet instellen. Hierover volgt verderop in dit artikel meer informatie.

Een schrijver kan reacties lezen, maar kan deze niet goed- of afkeuren. Ook alle WordPress instellingen en toegang tot bijvoorbeeld de plugins is niet toegankelijk.

Auteur

Een Auteur kan alweer wat meer. Iemand met deze rol kan zelf berichten schrijven en publiceren. In tegenstelling tot de Schrijver mag de Auteur wél afbeeldingen uploaden. Ook kan de auteur de eigen berichten weer depubliceren en verwijderen. De auteur heeft geen toegang tot berichten die door anderen geschreven zijn. Een auteur kan geen categorieën toevoegen. Veder is de rol vergelijkbaar met die van de Schrijver. Zaken zoals plugins en instellingen blijven afgeschermd en ook kan de Auteur geen reacties goed- of afkeuren.

Redacteur

De redacteur heeft, waar het de content van de website betreft, alle rechten. De redacteur kan dus ook artikelen van bijvoorbeeld een Schrijver publiceren. De redacteur heeft in tegenstelling tot de Schrijver en Auteur wel de mogelijkheid om reacties te beoordelen. Een Redacteur heeft echter ook geen toegang tot instellingen en plugins. Ook kan een redacteur zelf geen nieuwe gebruikers toevoegen.

Beheerder

De Beheerder of Administrator heeft alle rechten in de WordPress omgeving, er zijn geen beperkingen. Veelal zul je zelf met deze rol werken, omdat het nou eenmaal handig is.

Tenslotte, de Super Administrator of Super Beheerder. Deze rol had ik bewust even niet genoemd aan het begin van dit artikel, want het komt alleen voor in de WordPress multsite omgeving. De Super Beheerder heeft dezelfde rol als de Beheerder, maar dan voor alle websites die onderdeel uitmaken van de betreffende multsite installtie.

Meer mogelijkheden met WordPress rechten

En dat brengt ons terug bij de oorspronkelijke vraag van Bas. Hetgeen hij wil doen kan dus niet binnen de standaard omgeving. Maar gelukkig zijn er ook nu weer plugins aanwezig die dat probleem oplossen. Zoals altijd geldt: gebruik een plugin alleen als je hem echt nodig hebt, zoals in het geval van Bas.

De (gratis) plugin Capability Manager enhanced lijkt niet getest met de meest recente versie van WordPress. Maar toch is deze op het moment van schrijven nog vrij actueel. Dat kan veranderen natuurlijk, dus hou dat in de gaten. Het mooie van deze plugin is dat je tot op detail kunt bepalen welke mogelijkheden een rol heeft. En het is ook mogelijk om zelf nieuwe rollen aan te maken, die je helemaal naar wens inricht.

Na installatie van de plugin vind je de functies terug bij Gebruikers / Capability. In dit geval willen we de mogelijkheden van de Schrijver aanpassen. Die kiezen we dus links bovenin en klikken op Load.

WordPress gebruikers rollen en rechten wijzigen

Daarna is het een koud kunstje om de mogelijkheid tot uploaden in te schakelen. Sla de rol op en vanaf dat moment is het voor de Schrijver ook mogelijk afbeeldingen te gebruiken, terwijl het publiceren nog steeds is afgeschermd.

Was dit artikel nuttig?

Laat het ons weten en geef je rating!

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen, wees de eerste die dit artikel waardeert!

18 reacties op “WordPress Gebruikers rollen en rechten”

  1. Hi, ik heb een aanvullende vraag hierop… Ik neem een bestaand blog over van iemand die ermee gaat stoppen. Ik ben al beheerder gemaakt, maar heb nog steeds niet dezelfde rechten als zij. Zo kan ik bijvoorbeeld niet selecteren welke auteur er bij elk blog moet komen te staan. Hoe zit dat precies?

  2. Hallo Leonie
    Als je beheerder bent gemaakt heb je alle rechten, dus dan kan dat het niet zijn. Waarschijnlijk is dat je bepaalde velden niet ziet omdat ze gwoon niet worden weergegeven. Klikt rechts bovenin op Scherminstellingen. Daar kun je zelf bepalen welke velden wel en niet getoond worden.
    gr Robbert

  3. Hallo Robbert, ik heb een website gemaakt voor een school. Ik heb destijds 1 gebruiker aangemaakt (naast mezelf) als beheerder. ZIj gaat vertrekken en wil graag dat haar naam niet meer vermeld wordt. Heeft het gevolgen als ik haar naam wijzig in bijvoorbeeld de naam van de school?
    Of kan ik beter een nieuwe beheerder aanmaken en de content toewijzen aan die nieuwe beheerder?
    Groet, Yvonne

  4. Hallo Yvonne
    Maak eerst een nieuwe beheerder aan. Vervolgens verwijder je de oude. Je krijgt dan de keuze om de bestaande berichten, reacties e.d. te koppelen aan de nieuwe beheerder.
    Alternatief kun je de bestaande beheerder laten bestaan en zoals je noemt de naam wijzigen en het wachtwoord aanpassen. Succes!

  5. Hoi Robbert,

    Ik heb een eigen blog via WordPress, wel met een eigen domein en webhost. Sinds kort ben ik ineens geen beheerder meer. Omdat ik de enige ben die deze blog beheert, was ik dus ook de enige beheerder en kan ik nu geen berichten meer plaatsen.
    Heeft u enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen zodat ik weer verder kan bloggen?

    Met vriendelijke groet,

    Demi van den Berk

  6. Hallo Demi,
    Dat klinkt niet goed en kan eigenlijk niet vanzelf gebeuren. Al je toegang hebt tot Phpmyadmin dan kan daarmee eea wel hersteld worden, maar dan moet je wel enigszins weten wat je doet. Anders wordt het wellicht alleen maar erger. Laat het even weten als je hulp nodig hebt via e-mail op: info @ joomblocks.com

  7. Ik probeer als andere gebruiker (geen admin) in te loggen, dat lukt maar ik zie nergens waar ik een artikel kan toevoegen of waar ik wat kan aanpassen. Ik heb geen andere rechten dan iemand die alleen de website bezoekt en even rondkijkt. Kortom ik kom niet in het dashboard terecht. De menubalk bovenin bij admin heb ik niet bij een andere gebruiker, redacteur ofzo. Zie ik iets over het hoofd?

  8. Hoi Robbert,
    Wanneer ik inlog als redacteur dan kom ik niet bij het dashboard terecht. Ik zie alleen de webpagina net zoals iemand die niet inlogt. Weet jij hoe ik bij het dashboard terecht kan komen of moet ik daarvoor wat instellen? Zie ik wat over het hoofd?

  9. Beste Robbert,
    Waar kan ik dat precies aanpassen? Ik heb op dit moment toegang tot beide rollen. Wanneer ik inlog als administrator dan zie ik bovenin een zwarte balk, waar ik naar het dashboard kan. Wanneer ik als gebruiker (Redacteur, Auteur, Schrijver, Abonnee en Web Designer) inlog dan heb ik die balk bovenaan niet en kan ik op geen enkele manier in het dashboard komen. Ik heb bij deze gebruiker “Toon toolbar tijdens bekijken van de site” aangevinkt.

  10. Hallo Robbert,
    ik beheer een website van een stichting, en wil iemand die ook berichten publiceert en de rol author heeft, ook rechten geven om widgets aan de sidebar toe te voegen. ik heb een user role plugin toegevoegd maar kan daarin niet vinden hoe je de rechten om widgets te beheren kan aanpassen.

  11. Hoi Robbert,

    Mijn account binnen de WordPress website waarvoor ik schreef is verwijderd. Als gevolg staan alle posts die ik gepubliceerd heb onder de naam van de beheerder. Is er een manier om dit te herstellen zodat mijn naam alsnog bij de artikelen vermeld wordt?

    Alvast bedankt!

    Mvg,

    Anna

  12. Hi Anna
    In het kort: nee
    Die berichten staan nu daadwerkelijk aan de beheerder gekoppeld. Wil je dat herstellen dan zal er eerst opnieuw een account voor je gemaakt moeten worden. En vervolgens moeten de berichten handmatig of via de database weer aan jouw nieuwe account gekoppeld worden.
    gr Robbert

  13. Hoi Robbert,

    Onze vorige Admin krijgt op een of andere manier de contactformulieren van ons ook op zijn e-mail adres binnen . Bij de mail instellingen van het contactformulier hebben we zijn e-mail adres weggehaald maar hij krijgt ze nog steeds binnen . Waar heeft hij dat ingesteld ? Zit er er nog ergens zo’n verborgen admin menu , ook ben beheerder maar heeft hij op een of andere manier nog toegang ?

  14. Hi Tibor,
    Dan zou ik de mail even moeten zien die hij ontvangt. Maar het meest waarschijnlijk is, wanneer zijn mailadres op de formulieren is verwijderd en zijn gebruikersaccount in WordPress ook, dat er ergens een ‘doorstuur regel’ staat op een van de andere mailboxen waarop de mail ontvangen wordt. Kortom, mijn vermoeden is dat de oorzaak dan buiten WordPress ligt maar in de mail client(s). Maar om daar zeker van te zijn moet je e.e.a. wat gedetailleerde bekijken en in ieder geval de mail zien die hij ontvangt. Daar valt uit af te leiden wat de afzender is.
    succes gr Robbert

  15. Robbert bedankt ,

    Er stond inderdaad een regel in een instelling van het contactformulier dat gebruikt werd en daar stonden twee e-mail adressen waar het contactformulier naartoe ging, waarschijnlijk hadden wij bij het contactformulier dat niet actief was het e-mail adres weggehaald , en niet de instelling van het actieve contactformulier gevonden aangezien er twee verschillende plugins geïnstalleerd waren waarvan 1 dus niet actief .
    Dank voor jou snelle reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *