Een groot deel van de Nederlandse MKB bedrijven werkt met WordPress voor haar websites. Maar wat wanneer je ook online wilt gaan verkopen? Natuurlijk, WooCommerce! Toch? Maar WooCommerce is in oorsprong een webshop gericht op consumenten webwinkels, ook wel B2C genoemd.
Ben je een B2C bedrijf dan heb je in veel gevallen al lang een webshop opgetuigd. En iedereen die dat nog niet deed, zorgde daar in het afgelopen jaar alsnog voor. Daarnaast werden er legio webshops uit de grond gestampt door mensen die als gevolg van de Covid-19 pandemie thuis kwamen te zitten. WooCommerce, Magento, Bigcommerce, allemaal namen van oplossingen die je dan voorbij hoort komen.
In de Business to business (B2B staat voor ‘business to business’) wereld ligt dat allemaal wat anders. En zijn de hierboven genoemde webshop tools lang niet zaligmakend. Natuurlijk, ook hier is er in 2020 sprake geweest van een versnelde digitalisatie. Toch brengt het starten van een webwinkel voor B2B bedrijven heel andere vraagstukken met zich mee.
Het was 2008 toen ik voor het eerst ging werken met open source tools zoals Joomla en WordPress. Veel ondernemingen hadden nog helemaal geen online aankoopmogelijkheid. Ik herinner me nog goed dat het al heel wat was dat ik, destijds als IT manager, mijn bestellingen voor pc’s en laptops online kon plaatsen bij onze leverancier. Maar destijds was dat puur een maatwerk oplossing en was er nog veel niet mogelijk.
Serieuzere bedrijven zetten in die tijd de eerste stappen op het digitale vlak. Ze kwamen er in ieder geval achter dat de genoemde open source oplossingen niet geschikt waren. En dat gold nog steeds toen even later Magento het daglicht zag. Weliswaar had Magento standaard meer functionaliteit aan boord dan WooCommerce, voor B2B was Magento – zeker op dat moment – ook niet gemaakt.
Inmiddels is er op dat vlak veel verbeterd en gooit Magento ook hogere ogen voor een B2B omgeving. Maar goed, zeker Magento 2 is van een totaal andere orde dan een WooCommerce omgeving. Ik denk niet dat er tegenwoordig nog Magento projecten gedaan worden voor minder dan 10.000 euro. En voor een B2B omgeving heb je het al snel over een veelvoud daarvan. Hoewel dat voor veel B2B bedrijven een haalbaar budget is, is WooCommerce van een andere orde. Het kent een lager instapniveau en dat maakt het een mogelijk interessant alternatief. Kortom, WooCommerce voor B2B? Laten we eens kijken naar de huidige stand van zaken.
WooCommerce voor B2B in 2021
We zijn nu 12 jaar verder en nog steeds worstelen bedrijven met de complexiteit die digitalisering van processen met zich mee brengt. Voor veel B2B bedrijven is het starten van een online omgeving niet zo eenvoudig als het lijkt. Waar zit hem dat in?
- B2B Bedrijven hebben vaak te maken met verschillende klantgroepen, kortingen en prijzen. Een online omgeving moet daar volledig rekening mee houden.
- B2B Bedrijven hebben vaak te maken met offerte trajecten. Dat proces leent zich niet direct om in een webshop omgeving te gieten.
- Werk je als B2B-bedrijf internationaal dan komt er nog eens een extra laag complexiteit bovenop. Wil je dan je producten online aan gaan bieden dan krijg je niet alleen te maken met verschillende talen, maar mogelijk ook met verschillende valuta en btw regelingen. Bovendien is WordPress – en dus ook WooCommerce – uit zichzelf niet geschikt voor het werken met meerdere talen. Ja, daar zijn ook weer goede oplossingen voor, maar toch.
- Regelmatig werken B2B bedrijven met complexere producten. Niet altijd een kant-en-klaar product dat je in je winkelwagentje legt en afrekent. Je krijgt dan te maken met het verkopen van opties, product bundels of zelfs een product configurator.
Is WooCommerce is 12 jaar tijd zo veel beter geworden dat het deze groep bedrijven goed kan bedienen? Zoals zo vaak is het antwoord ook nu: het hangt er vanaf. Heb je te maken met alle uitdagingen die we hierboven beschreven dan is het antwoord wellicht ‘nee’. Maar heb je in mindere mate te maken met deze punten of er slechts 1 of 2 op te lossen dan zou WooCommerce een goede optie kunnen zijn.
Voordelen van WooCommerce voor B2B
Moet je er wel aan beginnen, aan dat WooCommerce voor je B2B webshop? De hierboven genoemde punten lijken erop te wijzen dat de combinatie van WordPress en WooCommerce soms wat te licht is. Maar zoals genoemd, het ligt er maar net aan wat je nodig hebt. WordPress en WooCommerce zijn samen een sterke combinatie en kennen ook voor B2B bedrijven veel voordelen. Laten we er een aantal bekijken:
- Met de juiste opzet en inzet zijn WordPress website erg goed te optimaliseren voor zoekmachines. Natuurlijk, dit kan met andere oplossingen ook, maar ze zijn niet allemaal even goed. Wij durven wel te stellen dat je met een website op basis van WordPress betere kaarten hebt om goed te scoren in Google. Er vanuit gaande dat jouw concurrenten iets anders inzetten uiteraard.
- Een goede WordPress oplossing is gebruiksvriendelijk. Jouw medewerkers kunnen er eenvoudig mee werken en zelf content produceren. En dat draagt weer bij tot een betere vindbaarheid van je website.
- Het technisch beheer van een WordPress omgeving is relatief eenvoudig. Ja, de benodigde functionaliteit kan en zal de complexiteit vaak doen toenemen. Maar dan nog kent een WordPress omgeving meestal een relatief lage Cost of Ownership.
Kortom, voor een goed vindbare en gebruiksvriendelijke B2B webshop ben je relatief weinig geld kwijt. En dat maakt de combinatie van WordPress en WooCommerce tot een interessante oplossing, die je wel degelijk mee zou moeten nemen op je shortlist.
Alternatieve B2B Webshop oplossingen
Welke alternatieven heb je voor je B2B webwinkel? Er zijn hiervoor tegenwoordig veel mogelijkheden. We hebben dan ook niet het idee hier uitputtend te zijn, maar we noemen een aantal bekende spelers in de B2B webshop markt.
Zelf werken wij niet met deze systemen, dus we zullen hier ook geen inhoudelijke vergelijking maken. Dat is sowieso lastig in een algemeen artikel, omdat juist in de B2B markt de functionele behoeften vaak nogal verschillen.
Magento 2
We noemden hem hierboven al even. Magento heeft een flink marktaandeel in de webshop markt. Maar een groot deel daarvan betreft toch B2C omgevingen. Toch heb ik ook succesvolle B2B implementaties van Magento gezien. Het kan zeker en met de komst van Magento 2 is er een nog professioneler platform neergezet. Daar hoort ook een prijskaartje bij. Het ontwikkelen en onderhouden van een goede Magento 2 omgeving vraagt de nodige investeringen. Natuurlijk zijn er uitzonderngen maar een beetje Magento webshop begint bij €10.000.
Exact
Exact wordt in veel, heel veel MKB bedrijven gebruikt als oplossing om alle bedrijfsprocessen mee te automatiseren. Het integreren van een webshop van Exact ligt dan voor de hand en de functionaliteit zal dan veelal naadloos op elkaar aansluiten.
Sana Commerce
Deze in Nederland ontwikkelde B2B webshop software werkt samen met Microsoft Dynamics en SAP. Dat zijn enterprise waardige systemen en – nu doe ik een aanname – vermoedelijk betekent dat ook iets voor de investering die nodig gaat zijn voor een Sana Commerce project.
Logic4
Net zoals Exact biedt ook Logic4 een ‘alles in 1’ oplossing voor je B2B webshop, bedrijfsprocessen en financiële administratie. De vergaande integratie is een voordeel.
Onmisbare WooCommerce B2B Plugins
Wil je zelf aan de slag met een B2B WooCommerce webshop voor je bedrijf? Dan zul je een aantal plugins nodig hebben. Welke precies? Dat valt vooraf niet te zeggen. Maar een aantal van onderstaande plugins zul je zeker tegen gaan komen. Deze lijst is overigens niet uitputtend, maar het bevat wel een aantal veel gebruikte plugins voor B2B omgevingen.
De gemiddelde WooCommerce shop heeft sowieso al enkele plugins nodig naast WooCommerce zelf, zoals bijvoorbeeld een plugin om je webshop aan de Nederlandse betaalproviders te koppelen. Omdat dit soort algemene plugins niet specifiek in een B2B webshop nodig zijn laten we ze hier buiten beschouwing.
Meertalige WooCommerce webshop
Eigenlijk is het best vreemd dat WordPress standaard slechts in 1 taal kan functioneren. Concurrerende systemen zoals Joomla (vergeleken met WordPress) of Magento (vergeleken met WooCommerce) hebben dit standaard aan boord. Maar WordPress dus niet. Een veel gebruikte, veelzijdige oplossing voor het maken van een meertalige WordPress website is WPML. Deze plugin is functioneel sterk, ook geschikt voor WooCommerce, maar in gebruik niet altijd even eenvoudig.
Een alternatieve plugin voor vertalingen, die ook verkocht wordt via het officiële WooCommerce.com kanaal, is MultilingualPress.
Staffelprijzen
In veel B2B Webshops moet er met staffelprijzen gewerkt kunnen worden. Koop je er eentje dan betaal je een ander tarief dan wanneer je 500 producten ineens koopt. Standaard heeft WooCommerce hier geen oplossing voor aan boord. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk, maar de WooCommerce Dynamic Pricing plugin ligt het meest voor de hand. Ook deze is te koop via de officiële WooCommerce website.
Er zijn echter meerdere aanbieders van dit soort plugins en de officiële WooCommerce plugin zou tekort kunnen schieten qua funcctionaliteit. Kijk dus vooraf goed naar wat je nodig hebt. En bekijk ook deze alternative plugin voor staffelprijzen.
Verschillende verkoopprijzen per klantgroep
B2B Bedrijven werken vaak met verschillende prijslijsten. De ene klantgroep heeft andere prijzen dan de andere en zodra een klant is ingelogd in de webshop moeten de juiste prijzen getoond worden. Dezelfde Dynamic Pricing plugin kan dit oplossen, maar een volledige oplossing is dat niet. De prijs van het product wijzigt er namelijk niet mee. Aan verschillende klantsegmenten worden kortingen gekoppeld, waardoor de uiteindelijk te betalen prijs juist uit komt. Maar een korting is toch wat anders dan een andere verkoopprijs.
Importeren en Exporteren van producten en andere data
Het gemiddelde B2B bedrijf werkt niet alleen met een webshop. Systemen moeten aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Vaak is daar juist maatwerk voor nodig. Maar als er één plugin is die z’n geld dubbel en dwars waard is dan is het wel WP All Import / WP All Export. Ondanks dat deze plugin niet goedkoop is kan het je uren en uren werk besparen.
Ook wanneer je je WooCommerce webshop wilt koppelen aan andere systemen – zoals bijvoorbeeld een magazijnoplossing of ERP – kan deze plugin uitkomst bieden. Je kunt importbestanden precies koppelen zoals jij het nodig hebt en de imports ook nog eens automatisch laten draaien. Een onmisbare plugin voor veel B2B WooCommerce webshops!
Dit zijn een aantal voorbeelden van plugins die hanig kunnen zijn in een B2B omgeving. Maar elke situatie is anders en het aanbod is groot. Het beste is om van geval tot geval te bekijken of er passende plugins zijn of dat maatwerk mogelijk een beter alternatief is.
Conclusie: WooCommerce voor B2B, ja of nee?
Zoals zo vaak is een eenduidige conclusie niet goed mogelijk. Of je wel of niet voor WooCommerce zou moeten kiezen voor je B2B onderneming is van veel factoren afhankelijk. Voor kleinere, startende bedrijven is het een zeer interessant alternatief. De initiële investering is relatief laag, zeker wanneer we dat vergelijken met de ‘enterprise oplossingen’. En dat is ook logisch, daar worden andere eisen aan gesteld.
Het aardige van een B2B webshop op basis van WordPress en WooCommerce is dat je klein kunt beginnen. En het platform is toch in staat om met je mee te groeien. Wel zul je op een bepaald punt tegen maatwerk aan gaan lopen, maar dat geldt voor vrijwel elke andere oplossing ook.
Wil je weten of WooCommerce voor jouw B2B onderneming zou kunnen werken? Wij helpen je graag verder! Neem vrijblijvend contact op.