Home / WordPress / Beginners / WordPress inloggen lukt niet meer? Wat dan?

WordPress inloggen lukt niet meer? Wat dan?

wordpress inloggen lukt niet meer?

Met al die verschillende wachtwoorden die we met z'n allen noodgedwongen gebruiken is het niet ondenkbaar dat je een keer een wachtwoord voor je WordPress website kwijt raakt. Zeker als je ergens nog een kleine website hebt draaien waar je niet actief mee bent. Maar, wat doe je dan? We zetten een aantal mogelijkheden voor je op een rijtje.

Ik ga er nog even vanuit dat je wel weet wáár je in moet loggen. Toch? - http://jouwdomein.nl/wp-admin

Vervolgens heb je de mogelijkheid om je wachtwoord op te vragen.

wordpress inloggen

Maar daarvoor moet je wel weten met welk e-mailadres je bekend bent in WordPress. Als je dat weet én je hebt toegang tot dat e-mailadres dan is het eenvoudig een kwestie van je e-mailadres invullen en wachten op een mail om het wachtwoord te herstellen.

Als je niet meer weet welk e-mailadres je hebt gebruikt dan kun je er natuurlijk altijd een paar proberen. Zolang je die mails ook maar binnen krijgt is er niets aan de hand.

Maar wat als dat allemaal niet lukt? Er is sprake van een oud, niet langer toegankelijk e-mailadres bijvoorbeeld?

Nu zijn er natuurlijk nog wel wat mogelijkheden, maar daarbij is wel van belang of je WordPress.com of een eigen WordPress installatie (WordPress.org) gebruikt. Bij een eigen installatie heb je namelijk meer mogelijkheden.

WordPress.com gebruikers kunnen ook instructies per SMS ontvangen. Mits je je mobiele nummer ooit aan je account gekoppeld hebt toen je nog wel toegang had. En anders is de enige andere optie om contact te zoeken met WordPress.com. Daar zijn niet veel mogelijkheden toe, maar dit Account Recovery Form moet je op weg helpen. Wij kunnen in deze situatie niets voor je doen overigens, je zult echt zelf moeten aantonen dat je eigenaar bent van de website op WordPress.com.

De mogelijkheden hieronder gaan alleen over een eigen WordPress(.org) installatie.

WordPress Wachtwoord herstellen via PhpMyadmin

Dit is mijn favoriete methode, omdat hij niet al te moeilijk is. Maar je hebt wel toegang nodig tot je database met behulp van PhpMyadmin. Belangrijk daarbij is dat je in kunt loggen bij je provider. Of dat nu Byte, MijnDomein, Yourhosting of welke andere dan ook is, ze bieden vrijwel allemaal toegang tot je database via PhpMyadmin. En als je nou die toegangscodes ook kwijt mocht zijn: providers zijn vaak wel behulpzaam bij het herstellen van toegang tot je account, mits je maar aan kunt tonen wie je bent en dat jij de eigenaar bent van dat account. Maar dan kun je in ieder geval in het Nederlands met iemand bellen of mailen.

Goed, je hebt dus toegang tot de omgeving van je provider. Dan is het even zoeken naar PhpMyadmin, want de exacte locatie verschilt van provider tot provider. Bij Byte ziet het er bijvoorbeeld zo uit:

WordPress wachtwoord Phpmyadmin

Maar heb je een provider waar met bijvoorbeeld de Direct Admin tool gewerkt wordt dan zie je dit:

phpmyadmin wp login

En zo zijn er nog veel meer varianten.
Jouw PhpMyadmin gevonden? Het kan dan zijn dat je ook dan nog eens moet inloggen. Vervolgens zie je je database(s). Afhankelijk van je omgeving kan het zijn dat er meerdere databases zijn.

phpmyadmin inloggen

In het grote gedeelte van het scherm zie je de tabellen.
Scroll naar beneden totdat je de user tabel ziet. Die eindigt op _users

WordPress user tabel

Zoek de gebruiker op waar je normaal gesproken mee inlogt. In dit voorbeeld is er slechts 1 gebruiker in de tabel aanwezig.
Klik bij die gebruiker op Wijzigen

Let nu goed op. Bij het veld voor het wachtwoord, tik je het wachtwoord in dat je wilt gaan gebruiken. Vlak daarvoor zet je het veld functie op MD5:

WordPress Wachtwoord herstellen

Klik onderin op Start om op te slaan. Gelukt! Je hebt nu toegang tot je WordPress website met het zojuist ingestelde nieuwe wachtwoord.

Alternatief: Reset WordPress wachtwoord via FTP

Een alternatieve methode is de volgende, waarbij je toegang nodig hebt tot je website via FTP. In de afbeeldingen hieronder gebruiken we daarvoor de gratis tool Filezilla.

wordpress-ftp-toegang

Let op: je gaat wijzigingen aanbrengen in je theme. Verzeker je ervan dat je een goede backup hebt!

Nadat je verbinding hebt gemaakt navigeer je aan de rechterzijde naar wp-content/themes en dan naar de map van het door jou gebruikte theme.

Zoek het bestand functions.php. Klik er met de rechter muisknop op en kies bewerken.wordpress password functions.php

Direct na de functions-wordpress

Plaats het vinkje en klik op Ja.

Zodra je website wordt benaderd door jou of door een bezoeker wordt deze functie uitgevoerd en wordt het nieuwe wachtwoord actief.
Wellicht ten overvloede, maar deze wijziging in je functions.php moet je direct nadat je weer toegang hebt gekregen uiteraard ongedaan maken. Door het bestand nogmaals te openen en het stukje code weer weg te halen.

That's it! Op deze manier kun je zelf je toegang weer herstellen.

Was dit artikel nuttig?

Laat het ons weten en geef je rating!

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

25 comments

  • Hi Robert,

    Ik heb een ander probleempje waar ik niet uit kom. Als admin kan ik inloggen. Nu zijn er twee redacteuren die niet in kunnen loggen. Dus redacteuren verwijderd en opnieuw aangemaakt. Zelfde username. Inloggen lukt nog steeds niet.

    Net een user aangemaakt met naam “test”. Deze kan wel gewoon inloggen. Dus heb het idee dat ik de bestaande usernames ergens helemaal moet “cleanen”. Weet alleen niet waar…..

  • Hallo Joost, dat klinkt inderdaad vreemd. Want gebruikers kennen geen ‘prullenbak’ en weg is dus echt weg.
    Ik vermoed dat er om een of andere reden toch data is achtergebleven in de WordPress tabellen van deze gebruikers. Als het gebruiken van een andere gebruikersnaam geen optie is dan is een nadere analyse van de database tabellen noodzakelijk.

  • Ha Robbert,

    Bij mij ligt het aan iets anders, ik heb het juiste wachtwoord en gebruikersnaam. Echter opent mijn browser de pagina na het goed invullen van naam en ww niet.
    Dus de eerste pagina /wp-login.php opent de site wél, daarna blijft de browser deze site openen met een leeg ww veld na alles ingevuld te hebben.
    Gisteren kon ik wel gewoon inloggen, dat was toen de eerste keer..

  • Hallo Robbert,

    Het lukt me niet meer in te loggen in WordPress. Ik heb geprobeerd om alsnog een nieuwe site te gaan maken, maar wordpress zegt dat de site al bestaat. Hoe kan ik nu nog in de site komen?

  • Nee, dat werkt niet. Als we proberen de site te openen http://www.qben.nl/wordpress krijgen we de volgende melding:

    Not Found
    The requested URL /wordpress was not found on this server.
    Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
    Apache/2 Server at http://www.qben.nl Port 80

    De site was helemaal klaar, maar met het online zetten is ergens iets misgegaan. Nu lukt het op geen een mogelijke manier nog in wordpress.com te komen. We zijn dus ook de website kwijt.

  • Beste Robert, ik heb per ongeluk de url veranderd in de settings van WP. Eigenlijk ik wou werken op een kopie van mijn site en toe ik de URL veranderde dan ging het mis. Ik kan niet meer inloggen. Natuurlijk, hij herkent niet de URL. Is er een maneer om dat te herstellen?
    Vriendelijke groet,
    Jaime

  • Je kunt dit doen via Phpmyadmin in de options tabel.
    Als je niet mocht weten hoe je Phpmyadmin opent bij jouw provider, stel die vraag daar dan even. Vrijwel elke provider ondersteunt deze tool. Succes,

  • Hi Robert,

    Ik ben door een klant van mij beheerder gemaakt van haar website, nu heb ik via wordpress een mail ontvangen met gebruikersnaam en password. Echter als ik de link klik kom ik niet op de standaar wordpress admin inlog page. Als zij dezelfde link klikt komt zij wel binnen. Wat kan er aan de hand zijn?

  • Ik heb mijn wordpress in multiesite stand staan al een tijdje.
    Maar sinds een blockade bij hoster, wegens te veel inloggen, kan ik niet meer bij mijn netwerkbeheer.
    Ik kan dus wel inloggen, ook als admin, maar dus niet meer plugins instaleren of andere dingen binnen de wordpressnetwerk aanpassen.

  • Hoi Robert,

    Wat fijn dat je mensen helpt met wordpress problemen. Ik heb een business account. Bij de instellingen van het account kun je je loginnaam en veranderen. Dat heb ik gedaan, zodat die matchte met de site. Nu kan ik onder die nieuwe naam inloggen, maar daarmee blijk ik een heel nieuw account aan te hebben gemaakt. Heel gek, want ik veranderde enkel mijn naam in de settings van mijn account. Ik kan met andere woorden niet meer inloggen in mijn betaalde business account. Hij herkent mijn oude loginnaam niet meer. Ik kan nog wel inloggen met de wp-login en in mijn dashboard. Maar die koppelt dus niet meer aan mijn account. Weet jij wat ik moet doen?

  • hi Stefanie, dat klinkt inderdaad een beetje vreemd. Het probleem is echter, dat je op wordpress.com ook je support zult moeten betrekken bij WordPress zelf. Anderen hebben daar geen toegang toe. Nu heb je een betaald account lees ik, dus word je vast wel geholpen door ze. Probeer zo goed mogelijk en uitgebreid te verwoorden wat er is gebeurd. Succes!

  • Hoi Robbert,
    Ik krijg steeds een lege pagina te zien als ik “www.hetmidden.be/wp-admin” in tik. ik heb meerdere sites en het probleem is alleen bij deze site. Bij de andere lukt het wel, al vermeld hij wel dat de pagina onveilig is. Mijn Macbook is onlangs binnen gebracht bij Apple voor nieuw scherm en batterij. Hopelijk kan je me hiermee verder helpen?

  • Hallo Job
    Ik krijg zelf wel het login scherm te zien. Jij niet? Zo nee, dan lijkt het eerder een kwestie van cache van je browser of zo en die kun je dan eenvoudig legen. Of speelt het probleem pas nadat je bent ingelogd?
    Gebeurt het pas ná de inlog dan lijkt het eerder op een conflict met een van de plugins bijvoorbeeld. Met je Macbook heeft het hardwarematig niet te maken.

  • Beste Robbert,

    Ik heb met alle goede bedoelingen geprobeerd een vriendin te helpen met haar pagina op WP. Deze wordt gehost door YourHosting.nl. We zijn aan het stoeien geweest met https. Ik heb op sslcertificaten.nl een advies gevolgd dat ik blijkbaar niet zomaar kon doen. Nu kunnen we niet meer inloggen op haar dashboard, maar ook niet meer bij YourHosting.nl. Het lijkt erop dat de provider uit voorzorg de mogelijkheden geblokkeerd heeft. Help! Wat kan ik nu doen?

  • Hi Maaike
    Begin bij yourhosting (neem contact op daar) en zorg ervoor dat je in ieder geval weer toegang krijgt van ze tot de yourhosting omgeving zelf.
    Daarna kan iemand met voldoende WP kennis jullie helpen om ook WordPress weer bereikbaar te maken. Als je daar hulp bij nodig hebt dan reageer even via het contactformulier svp.

  • Bij mij het volgende, ik heb het juiste wachtwoord en gebruikersnaam. Echter opent mijn browser de pagina na het goed invullen van naam en ww niet.
    Dus de eerste pagina /wp-login.php opent de site wél, daarna blijft de browser deze site openen met een leeg ww veld na alles ingevuld te hebben.

  • Hallo Aad
    Dit zogenaamde ‘refresh of redirect’ issue wordt vaak veroorzaakt door een plugin of het theme.
    Is er onlangs iets bijgewerkt en is het probleem daarna ontstaan? Dan moet je het in die richting zoeken.
    Omdat plugins vaak een oorzaak zijn kun je:
    – verbinding maken met je website via FTP
    – ga naar de map wp-content
    – daarin vind je de map plugins. Hernoem die naar iets anders. Bijvoorbeeld pluginsx.

    Probeer opnieuw in te loggen.
    Lukt dat nu? Zo ja, dan weet je zeker dat de oorzaak bij de plugins ligt. Installeer je plugins 1 voor 1 opnieuw net zo lang totdat je de boosdoener hebt gevonden.

    Helpt ook dit niet dan kun je dezelfde methode toepassen op de map ‘themes’, maar dat is wat gevaarlijker, omdat je daarmee theme instellingen zou kunnen verliezen.
    Kom je er niet uit dan is het beter om hier even verder naar te laten kijken.
    Succes

  • Goedemorgen ,

    Als ik inlog krijg ik de melding ,oeps pagina niet gevonden terwijl ik wel mijn site op de achtergrond zie.
    Hoe kan ik dit verhelpen,

    ilse

  • hallo Ilse
    Daar moet een achterliggende oorzaak voor zijn, zoiets zou niet spontaan moeten ontstaan.
    Ik kan niet zien over welke website je het hebt, maar probeer eerst eens na te gaan wanneer het probleem is ontstaan. Na een WP update? na een plugin update? Na het wijzigen van bepaalde instellingen zoals bijvoorbeeld https, of bijvoorbeeld het verhuizen van de website?
    gr Robbert

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *