Home / WordPress / Plugins / Betere Facebook en WordPress integratie met nieuwe plugin

Betere Facebook en WordPress integratie met nieuwe plugin

WordPress Facebook integratie plugin

Natuurlijk was het al veel langer mogelijk om Facebook en WordPress op verschillende manieren met elkaar te integreren. Er zijn tal van plugins in omloop die je het makkelijk maken. Voor veel functies is een plugin bovendien niet eens nodig. Toch is er  nu aanleiding om er nog eens een artikel aan te wijden: er is een 'officiële' Facebook plugin uitgebracht! Officieel? Waren al die andere Facebook WordPress plugins die ik besprak in mijn eerdere artikel dan niet goed? Dat viel over het algemeen erg mee, maar toch is het om meerdere redenen handig dat er nu een officiële plugin is uitgebracht. Eentje die je zeker nader moet gaan bekijken wanneer jet met WordPress en Facebook werkt. Het grote voordeel is namelijk dat je nu nog maar één plugin nodig hebt voor alle Facebook integraties. Dat is niet alleen handig, maar ook efficiënt en dus wordt elke WordPress site daar beter van.

Door het enorme aanbod aan Facebook plugins is het soms lastig dde juiste eruit te pikken. Daarom kun je de Facebook plugin hier downloaden en vervolgens de upload functie in WordPress gebruiken.

WordPress en Facebook koppelen

Na installatie moet je eerst op de Facebook website een 'app' aanmaken. Dat is snel gedaan, maar het blijft wel een beetje onduidelijk welke zaken je op je Facebook app moet in- of uitschakelen. Laten we kijken naar de mogelijkheden die deze plugin je biedt:

Mogelijkheden op Pagina's en bij berichten

  • Publisher plaatst een bericht op Facebook Timeline van de auteur wanneer je een WordPress Bericht of Pagina publiceert.
  • Plaats nieuwe WordPresss berichten en pagina's automatisch op een Facebook pagina.
  • Mention vrienden en Facebook Pages. Dit plaatst op de betreffende timeline en  noemt ze op de WordPress pagina of het bericht.
  • Activeer eenvoudig Like, send & subscribe-knoppen.
  • Gebruik Facebook comments (reacties) op je blog in plaats van de standaard WordPress functie. Die comments zien we ook weer terug op Facebook natuurlijk.
  • De Recommendations bar. Deze zorgt ervoor dat bezoekers aanbevelingen krijgen over content die interessant kan zijn voor ze.

De Facebook recommendations box in actie

Al met al behoorlijk wat opties, waarbij we in een aantal gevallen de functies gewoon zullen moeten inschakelen om te ontdekken hoe ze precies werken en welke meerwaarde ze bieden.

Widgets

Naast deze mogelijkheden zijn er ook een aantal widgets die je kunt inzetten:

  • Like, send en subscribe knoppen
  • De recommendations bar als widget, zoals hierboven beschreven
  • Recent activity, toont meest recente, interessante activiteit

Wat ik eigenlijk nog mis is het inschakelen van een 'like box' zoals je hier rechts in de sidebar ziet. Ik heb hem tenminste niet kunnen ontdekken, waardoor je hier toch weer een extra plugin voor nodig hebt of de likebox gewoon als html widget moet opnemen. Vreemd.

Maar al met al is het vooral de samenwerking tussen ontwikkelaars van Facebook en Automatic (WordPress) wat deze plugin extra interessant maakt. Bovendien biedt het een aantal functies in één die het uitproberen zonder meer waard zijn.

5 comments

  • Pingback: Facebook en WordPress » aDONNAdesign
  • Pingback: Facebook en WordPress integratieaDONNAdesign
  • Ik vind het zo enorm irritant dat je een APP moet aanmaken en allerlei rare fratsen moet uithalen om iets op Facebook te posten, waarom komt het niet gewoon kan en klaar met een app waar je gebruik van kan maken? Waarom moet elke gebruiker zelf een app maken.

    Het het meermaals geprobeerd en telkens werd mijn app ter review afgekeurd waarna ik ook geen eens aanpassingen kon maken aan de app om een nieuwe review te laten doen.

    Kortom een hoop onzin om niks. Gewoon even een linkje knippen en plakken scheelt een hoop gedoe.

  • Hallo,
    Sinds kort blog ik ook. Via een plugin komt er een kort bericht op Facebook waarna mensen kunnen door klikken naar het artikel. Dat wordt wel in een Facebookweergave getoond. Dan komen de mensen dus niet op mijn pagina terecht? Of zijn ze dan wel op mijn pagina, maar met doorklik omgeving? Snap je mijn vraag?
    Hopelijk kun je me hier meer duidelijkheid over geven.

  • Ik heb even gekeken op je FB pagina en denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Deze berichten worden binnen Facebook zelf getoond op deze manier; het zijn dus geen bezoekers op je website volgens mij. Om die reden gebruik ik deze techniek zelf ook niet en plaats berichten dmv een link altijd handmatig op mijn FB pagina. Mocht iemand nog aanvullende info hebben dan laat het hier even weten!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *