WordPress e-commerce deel 2: de praktijk

D-Tone xxl herenhorlogeDe vorige keer had ik al beloofd dat ik terug zou komen bij jullie met resultaten uit de praktijk. Werkt dat nou een beetje, een webwinkel op basis van WordPress? Ik heb er één gebouwd en jullie kunnen de resultaten bekijken bij deze webwinkel met trendy horloges. Deze webshop is gemaakt met de WP E-commerce plugin en een standaard theme van Storefront themes met wat kleine aanpassingen erop. Al met al een lekker eenvoudige webwinkel en prima geschikt voor een startende webwinkelier die klein wil beginnen. Er gaat wel wat tijd in zitten natuurlijk om alles uit te zoeken en te configureren. Maar voor een goede duizend euro heb je zoiets al draaien, een beetje afhankelijk van je exacte wensen. Kan het nog goedkoper? Natuurlijk, maar dan moet je het zelf doen of je handige neef inzetten om die uurtjes erin te stoppen 😉

Werkt het?

Werkt het ook een beetje, zo’n WordPress shop? Ja, dat wil zeggen, het voldoet voor het basic verkopen van producten zonder al te veel poespas. Als het niet erg is dat je sommige zaken handmatig zult moeten doen omdat je ordervolume nog erg klein is dan is het geen probleem om op basis van WordPress te beginnen. En natuurlijk zou je met extra programmeerwerk de shop ook verder kunnen (laten) verbeteren.

Wat is er niet goed?

  • Wat mij erg tegen viel waren de standaard e-mail mogelijkheden van het pakket. Het ziet er niet uit en eigenlijk moet je daar al direct aan gaan sleutelen om je klant in ieder geval een nette bevestigingsmail te kunnen bieden.
  • Factuur als pdf verzenden per e-mail? Niet mogelijk. Factuur zelf printen? Alleen mogelijk door aankoop van een extra add-on.
  • Er zijn wat functies aanwezig om je voorraad in de gaten te houden, maar helemaal vlekkeloos loopt dat niet. Dat is vervelend voor de winkelier met beperkte voorraad, en dat is vaak het geval bij starters. Het gaat vooral mis wanneer men aan het einde van de checkout, wanneer je eenmaal een redirect hebt gehad naar de Payment Service Provider, alsnog afbreekt. De order is in WordPress dan al aanwezig. Weliswaar met een correcte (‘niet betaald’) status, maar je voorraad zit wel vast op die order. Ergens wel logisch en ik heb dit soort dingen in Magento ook al wel zien gebeuren. Maar toch, het kan lastig uitpakken als je maar weinig voorraad hebt en geen backorders wilt accepteren.
  • De beschikbare vertaling laat op nogal wat punten steekjes vallen. Dat wordt voor een deel ook veroorzaakt door het theme overigens. Daar wordt soms ook vergeten om de teksten op de juiste manier aan te roepen. Kost wat extra implementatietijd om dat netjes in orde te maken.

Voordelen

Uiteraard zitten er ook wel de nodige voordelen aan het inzetten van deze oplossing:

  • Je kunt ‘laag’ instappen en eerst kijken of de plannen die je hebt ook uit te voeren zijn, zonder dat je direct vele duizenden euro’s hoeft te investeren in een professioneel platform.
  • De blogging functies van WordPress zijn natuurlijk onovertroffen. Combineer je webwinkel met een interessant blog over de markt waarin je je begeeft en je hebt een winnende combinatie in handen
  • De uitbreidbaarheid met plugins is nog een sterk punt van WordPress, die je ook in je winkel kunt gaan toepassen. Zet eenvoudig social media in om volgers en enthousiastelingen te krijgen voor jouw activiteiten.

Wel of niet doen?

Dus het is niks zo’n WordPress webwinkel? Nee, dat is te kort door de bocht. Het ligt er maar aan wat je precies nodig hebt en hoeveel budget je ter beschikking hebt voor de realisatie van je shop. Persoonlijk zou ik altijd nog liever kiezen voor een oplossing als deze, dan voor een kant en klaar pakket zoals bij mijnwebwinkel.nl, waar je voor 20 euro per maand kunt starten zonder dat je er zelf omkijken naar hebt. De echt serieuze webwinkelier zal echter eerder kijken naar oplossingen zoals Magento en de kleinere partijen zoals WordPress, Virtuemart (Joomla) en osCommerce links laten liggen. Maar een Magento winkel goed laten opzetten kost veel meer, zelfs als je met een standaard theme zou werken. Er is zeker een doelgroep voor wie een WordPress webwinkel interessant zal zijn! Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan even contact met mij op.

WordPress alternatieven

Er zijn nog een aantal plugins beschikbaar voor WordPress waarmee je  eenvoudig een webshop kunt opzetten. De bekendste naast WP-ecommerce is momenteel Shopp. Die is overigens niet gratis (WP e-commerce wel), maar de totale kosten van een project zullen elkaar bij beide oplossingen niet zo veel ontlopen. In deel drie volgt meer informatie over Shopp!

Was dit artikel nuttig?

Laat het ons weten en geef je rating!

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen, wees de eerste die dit artikel waardeert!

8 reacties op “WordPress e-commerce deel 2: de praktijk”

  1. Goede post Robbert!

    Zeker omdat je de prijs, plus punten en min punten van WordPress e-commerce noemt.

    Ik ben benieuwd naar je WordPress Shopp ervaringen.

  2. hoi, hallo,
    goede info.. maar ik ben op zoek naar een plugin waarin je als affiliate je eigenshop kan maken.. is deze wp ecommerce plugin daar wel suiteable voor?? want als je hebt verder als affiliate niet veel te maken met de betalingen??

  3. Ik herken me helemaal in je verhaal. Je schrijft dat je de bevestigingsmails direct hebt aangepast. Hoe kan je dat doen? Ik irriteer me er nl. ook enorm aan maar kan niet terugvinden hoe ik dat kan aanpakken. In de instellingen van de plugin kan je natuurlijk de inhoud aanpassen, maar de eerste regel én de onderwerpregel krijg ik op geen enkele manier aangepast. Alvast bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *