WordPress voor ZZP-ers? Zelf doen of uitbesteden?

wordpress voor zzp-ers

Is WordPress voor zzp-ers de juiste tool? En kun je daarmee zelf je website bouwen of doe je er goed aan om een expert in te huren?

Wanneer je als kleine zelfstandige aan de slag gaat dan weet je dat het tegenwoordig noodzakelijk is om goed vindbaar te zijn op het internet. Kunnen mensen je niet vinden dan heb je direct al een probleem. Of je moet al je werkzaamheden via-via uit je netwerk kunnen halen. Maar zelfs dan nog wil je jezelf toch ook online profileren.

Voor veel zzp-ers, winkeliers en kleine ondernemers begint hier een zoektocht: hoe pak je dat precies aan? Welk systeem gebruik je? Moet dat WordPress zijn of juist iets anders? En kun je die website zelf maken en onderhouden of kun je dat beter uitbesteden? Het zijn vragen waar iedereen die start mee te maken krijgt en die ook niet altijd tot hetzelfde antwoord zullen leiden.

In dit artikel wil ik je hiermee op weg helpen. Ga je je verdiepen in de online wereld dan kom je de term WordPress al snel tegen, als je er al niet eerder van gehoord had. WordPress zou gebruiksvriendelijk zijn en flexibel en dus mogelijk de ideale oplossing voor jou. Is dat echt zo en zo ja, welke stappen moet je daarvoor al nemen? Vragen te over die ik stap voor stap met je ga doornemen. Aan het einde van dit artikel heb je een goed beeld om zelf te kunnen bepalen of je je website wel of niet zelf wilt bouwen.

Begin bij je branding

Voordat je enthousiast begint te bouwen aan een website is het goed om een aantal zaken voor te bereiden. Ook wanneer je er straks voor mocht kiezen om het maken van je website uit te besteden is dit belangrijk, dus begin bij deze stap. Alles hieronder al gedaan en beschikbaar? Mooi! Dan kun je direct door naar het volgende hoofdstuk. Maar de praktijk leert dat lang niet iedereen al zover is.

Zonder uitgebreid in te gaan op wat je dan allemaal nodig zou hebben voor je branding, zijn er een aantal zaken die je nodig hebt voor je website:

  • Een naam voor je bedrijf / website. Dit kan ook je eigen naam zijn natuurlijk.
  • Een korte beschrijving van je activiteiten en doelen. Welke diensten en/of producten ga je aanbieden? Onderscheid je je van concurrenten en zo ja, op welke wijze?
  • Een logo. Mogelijk heb je die al en wil je de gebruikte kleuren en/of fonts terug zien in het ontwerp van je website.

Bovengenoemde zaken dienen straks als input voor je website. Je gebruikt ze om te komen tot:

  • Het doel of de doelen van je website. Wat moet je website opleveren? Zijn dat leads voor je diensten? Of verkoop je bijvoorbeeld directe producten online? Uiteindelijk moet je website voor jou gaan werken en je helpen je doelen als zzp-er te bereiken.
  • Een kleurenschema. Dat is niet het eerste dat je nodig hebt, maar voordat er uiteindelijk aan je website gebouwd wordt moeten de kleuren bepaald worden waarmee je je website wilt inrichten. Wellicht heb je die al gebaseerd op je logo en briefhoofd. Zo niet dan zijn er heel veel (gratis) online kleuren generators die je hiermee kunnen helpen. Besteed je het maken van je website uit dan kan je webdesigner ook een passend voorstel doen.
  • Afbeeldingen die je kunt gebruiken in je communicatie en ook op je website. Dit kunnen – zeker als zzp-er – ook heel goed foto’s van jezelf zijn! Als zzp-er draait het immers vaak om jouw expertise, ervaring en persoonlijkheid. Onderschat de kracht van afbeeldingen niet en bepaal of het mogelijk is om te investeren in goede foto’s. Het gebruik van stockfoto’s ligt wellicht voor de hand, maar daar moet je wel mee oppassen. Ze zijn vaak ‘te glad’ en onpersoonlijk en worden door iedereen herkend als een stockfoto. Er zijn zeker uitzonderingen en er bestaan legio goede stockfoto’s, maar houd het bovenstaande in je achterhoofd als je aan de slag gaat met je afbeeldingen.
stockfoto voorbeeld
Met stockfoto’s moet je wat oppassen. Een plaatje als deze zegt niet veel en is van ver al te herkennen als een stockfoto.
  • Ideeën en/of een moodboard waarmee het uiterlijk van je website richting wordt gegeven. Dat kan zo eenvoudig zijn als het verzamelen van links naar websites die je qua uiterlijk aanspreken. Houd er daarbij rekening mee dat een super-flitsende website met video en grote afbeeldingen misschien wel heel mooi oogt, maar is het voor jouw situatie ook functioneel? Een loodgieter die met een flitsende introfilm op de homepage komt? Ik weet het niet, maar persoonlijk zou ik ervoor kiezen om zo’n website functioneel te maken en een betrouwbare uitstraling mee te geven. Mooi en flitsend is als zzp-er zeker niet altijd beter.

Zelf je website maken?

Wanneer je met de hierboven beschreven punten vorderingen hebt gemaakt dan is het tijd om je af te vragen of je je website zelf wilt maken of het wilt laten doen. Ja, dit is preken voor eigen parochie, want natuurlijk ben ik erbij gebaat wanneer je ervoor kiest om een webdesigner in te schakelen. Maar anderzijds bied ik ook voldoende producten en diensten waarmee je zelf aan de slag kunt. Laten we dus eens zo objectief mogelijk kijken naar de voor- en nadelen.

Voordelen van het zelf maken van je website

  • Je leert iets nieuws. Tenminste er vanuit gaande dat je nieuw bent op het gebied van webdesign. Anders is dit artikel sowieso niet voor jou geschreven 😉 Maar van iets nieuws leren en iets doen dat je nog nooit eerder hebt gedaan wordt iedereen beter.
  • Je bespaart kosten. Voor velen het belangrijkste argument dat er is. Je moet je business nog opstarten en het maken van kosten voor een website wil je zoveel mogelijk binnen de perken houden. Het zelf maken van je website levert je direct een flinke besparing op.
  • Het maken van je eigen website is leuk! Bovendien hoef je niemand uit te leggen wat je precies wilt. Dat wat jij in je hoofd hebt kun je zelf vertalen naar de voor jou ideale website.
  • Door je website zelf te maken leer je veel. Die kennis kun je benutten bij het verder uitbouwen van je online aanwezigheid, het verbeteren van de vindbaarheid en het delen van de inhoud van je website op social media en andere kanalen. Met andere woorden, de kennis die je vergaart helpt je verder bij het ontwikkelen van je bedrijf.

Nadelen van het zelf maken van je website

Maar er kleven ook nadelen aan het maken van je eigen website. En die zijn aanzienlijk:

  • Tijd. Je gaat tijd, heel veel tijd besteden aan het maken en onderhouden van je website. Tijd die je ook kunt besteden aan het ontwikkelen van je diensten, producten en het vergaren van nieuwe klanten. En je zult als ondernemer al snel ontdekken dat tijd altijd een bottleneck is. Door de bouw van je website uit te besteden houd je tijd over voor zaken die wel bij je primaire doelstellingen horen.
  • Vaak redeneert de starter ‘ik heb nog niet zo veel klanten nu, dus kan ik mijn tijd mooi steken in het maken van mijn website’. Daar ben ik het mee eens als het gaat om het vullen van je website, maar het ontwerpen en bouwen ervan is echt iets anders.
  • Gebrek aan kennis. Dit is op te lossen door veel te lezen, te testen en zoals genoemd veel tijd te besteden aan je website. Echter, het is een utopie om te verwachten dat je in een paar maanden op een niveau kunt komen waar een ervaren webdesigner jarenlang naartoe heeft gewerkt.
  • Je bespaart kosten wanneer je zelf je website bouwt, maar pas op. Verkeerde keuzes kunnen juist leiden tot hogere kosten, een slecht presterende website of kosten die je dubbel maakt omdat je op een later moment tot andere, betere inzichten komt.
  • Naast de bouw van je website zelf, blijkt gaandeweg dat er nog veel komt kijken bij het runnen en onderhouden van je website. En dan blijk je dus ook nog te moeten leren over zoekmachineoptimalisatie en online marketing. Als er dan toch een onderwerp is waar je je in zou moeten verdiepen, dan is het wel online marketing en de inzet van social media om jouw diensten of of producten te kunnen promoten. Dat kost al moeite genoeg, waarmee dat een goede reden is om de bouw van de website zelf en de (zoekmachine)optimalisatie daarvan over te laten aan een expert.

Conclusie?

Een vooraf bepaalde conclusie is er niet. Elke situatie is anders en iedereen heeft een andere achtergrond. Wellicht heb je affiniteit met IT en de nieuw te leren technieken snel onder de knie. Prima, dan is het zelf maken van je eigen website als zzp-er voor jou mogelijk een goede keuze.

Een zzp-er die aan de slag gaat als hovenier, schoonheidsspecialist of financieel adviseur doet er echter goed aan om kritisch te kijken naar de eigen vaardigheden. En de hoeveelheid tijd die je bereid bent te investeren.

Website uitbesteden? Wat is dan de volgende stap?

Kom je na het lezen van het bovenstaande tot de conclusie dat je je website beter kunt laten maken? Wat is dan de volgende stap? Een webdesigner kiezen? Eerst zelf voor een bepaalde oplossing kiezen? En is WordPress voor zzp-ers dan de juiste keuze?

Ik vertel je graag wat meer, zodat je weet waar je het over hebt wanneer je op zoek gaat naar een webdesigner of webbureau dat je gaat helpen.

WordPress voor zzp-ers. De juiste keuze?

Voordat je op zoek gaat naar een webdesigner is het goed om je een beeld te vormen van de oplossingen die in de markt verkrijgbaar zijn. Dat voorkomt dat je straks eindigt met een mooie, voor jouw ontworpen website, maar waarbij het vervolgens moeilijk is om zelf de inhoud te wijzigen. Grofweg onderscheiden we:

  • Commerciële, deels gratis te gebruiken, online oplossingen. Voorbeelden hiervan zijn Wix en Jimdo. Prima toch? Je huurt bij deze partijen een ruimte op het web en kunt op eenvoudige wijze de beschikbare systemen gebruiken om je website in te richten. Het lijkt ideaal en voor starters is de eenvoud ervan dat ook. Maar pas ook op. De flexibiliteit van dit soort systemen laat vaak te wensen over. Het is wat het is. Niet dat dit soort systemen slecht zijn, zeker de laatste jaren hebben ze een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. Deze tools worden doorgaans niet gebruikt door serieuze webdesigners. Ze zijn bedoeld voor diegenen die zelf aan de slag willen zonder technische poespas. Flexibiliteit en de vindbaarheid van de website moet dan van een ondergeschikt belang zijn.
wordpress alternatief wix
Oplossingen zoals Wix en Jimdo zijn ideaal voor beginners. Er zijn echter wel beperkingen en de vindbaarheid van zo’n kant-en-klare website is niet altijd even goed
  • Open source oplossingen zoals WordPress, Joomla en Drupal. Er zijn ook nog andere, minder bekende alternatieven. Wij maken gebruik van deze oplossingen, waarbij voor ons WordPress veruit de meest gebruikte tool is. Ook voor zzp-ers is WordPress zeer geliefd. Waarom? Vanwege de flexibiliteit, relatieve eenvoud en de mogelijkheid om je website goed te laten scoren in de zoekmachines. Is WordPress dan een betere oplossing dan Joomla of Drupal? Technisch gezien niet, maar op basis van gebruiksvriendelijkheid wint WordPress de race. Wil je meer lezen? Al eerder schreven wij een eerlijke vergelijking tussen WordPress en Joomla.
  • Commerciële systemen, zoals bijvoorbeeld het Umbraco CMS. Daar is niets mis mee, maar je begint al met het betalen van een, vaak maandelijkse, fee voor het gebruiken van het systeem. De kosten lopen al snel wat op. Voor grotere bedrijven is dat geen probleem en zij kiezen soms bewust voor dit soort systemen. Bijvoorbeeld vanwege de goede integratie met Microsoft producten. De prijsstelling maakt commerciële systemen echter minder geschikt voor zzp-ers.
  • Web bureaus met een eigen, vaak zelf ontwikkeld content management systeem. Vroeger gebeurde dat veel, tegenwoordig zie je ze steeds minder. Gelukkig zou ik bijna zeggen, want gebruik je eenmaal een dergelijk systeem dan is er vrij snel sprake van ‘vendor lock-in’. Met andere woorden, wijzigingen aan je website moeten door het gekozen webbureau uitgevoerd worden. Ik adviseer om niet te kiezen voor een dergelijke oplossing. Gebruik een open source tool zoals WordPress, of een commercieel CMS, maar zorg ervoor dat jouw website onafhankelijk van je webdesigner kan blijven werken.

Er zijn veel redenen om voor WordPress te kiezen. Lage kosten, eenvoud, flexibiliteit en de enorme mogelijkheden qua uitbreiding zijn daarbij belangrijke argumenten. Lees bijvoorbeeld verder in ons artikel ‘Waarom WordPress?‘.

WordPress marktaandeel 2020
WordPress bedient een derde van alle websites wereldwijd!

Bedenk ook dat meer dan een derde van alle websites inmiddels draait op WordPress. Dat heeft natuurlijk een reden. Het systeem zou nooit zo populair geworden zijn als het niet goed zou zijn. WordPress is zeker niet zaligmakend, het kent natuurlijk ook nadelen. Maar daar tegenover staan zo veel voordelen dat de keuze voor WordPress vaak een logische is. Zeker wanneer je met een webdesigner werkt voor de bouw van de website. WordPress biedt je vervolgens een gebruiksvriendelijk systeem om je website mee te beheren en content te produceren.

WordPress dus, maar waaraan moet je website vervolgens voldoen?

Wanneer je website eenmaal draait begint het eigenlijk pas. Je wilt immers niet dat je website een fraai, maar onvindbaar visitekaartje wordt. Dat mag wel, maar wanneer je daarvoor kiest moet je niet verwachten dat je website je veel leads of klanten gaat opleveren. In sommige gevallen hoeft dat niet, bijvoorbeeld wanneer je al over een grote klantenkring of netwerk beschikt. Maar vaak is dat niet het geval en moet je website je gaan helpen bij het vergaren van klanten. Hiertoe moet je website beschikken over:

  • Een blogfunctie. De oorsprong van WordPress is in feite een blog en dat zie je nog steeds terug aan de opbouw van het systeem. Zelfs als je nu nog denkt ‘dat bloggen is niets voor mij’ adviseer ik je om ervoor te zorgen dat deze functie is uitgewerkt en beschikbaar is. Blogfuncties zijn namelijk ook prima geschikt om korte (nieuws)berichten te delen over je bedrijf en hetgeen waar je mee bezig bent. Veel ondernemers denken ‘dat bloggen is echt niets voor mij’. En daat kan hoor, niet iedereen heeft zo veel te vertellen als ik 😉 Maar besef dat de term ‘bloggen’ echt niet hoeft te betekenen dat je maar continu aan het schrijven bent. Een blogfunctie bied je de mogelijkheid om bezoekers te tonen waar jouw expertise ligt. En waarom ze juist bij jou zouden moeten zijn. Bovendien zorgt het produceren van waardevolle content voor een continue stroom aan (gratis!) bezoekers.
  • Een portfolio functie. Met een dergelijke functie kun je eenvoudig succesverhalen delen. Vertel over klanten waarmee je gewerkt hebt, projecten die je succesvol hebt uitgevoerd en maak gebruik van de kracht van reviews.
  • Een contactformulier en/of mogelijkheid tot het aanvragen van offertes. Dat moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden. Maak je het lastig of te onduidelijk dan haken bezoekers hierop af.
  • Eventueel aangevuld met functies om online te kunnen verkopen, door middel van een volwaardige webshop of eenvoudigere alternatieven.
  • Een agenda-functie waarmee bezoekers direct een afspraak kunnen maken
  • Social media koppelingen als je van plan bent daar veel gebruik van te gaam maken
  • Een mogelijkheid tot inschrijven op je nieuwsbrief. Net als voor een blogfunctie geldt hier wellicht dat je je nog afvraagt wat je hier dan precies mee moet doen. Het lijkt soms in het begin een uitdaging om geïnteresseerden van zinvollen content te voorzien. Maar het schrijven van blog en het gebruik van een nieuwsbriefachtige email is nog steeds een heel goede en relatief goedkope manier om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten aan je te binden.

Natuurlijk pik je uit deze lijst alleen die zaken die je nodig hebt. Maar het is wel goed om alvast na te denken over de functies die jouw website straks moet brengen.

Kies je WordPress webdesigner

Met alle input die je nu hebt verzameld kun je aan de slag en kies je een webdesigner of webbureau die bij je past. Denk daarbij bij je selectie aan eenvoudige zaken zoals:

  • Is er ‘een klik’? Heb je het gevoel dat de partij waarmee je spreekt begrijpt wat je wil?
  • Hoe ziet het voorstel eruit? Is het voor je gevoel compleet, is aan alles gedacht en begrijp je wat er beschreven staat? De keuze die je maakt zal enerzijds een financiële zijn, maar dat moet gecombineerd worden met vertrouwen dat je krijgt tijdens de gesprekken met je nieuwe webdesigner.
  • Past het qua budget? Het bovenstaande is niet van belang als het voorstel dat je ontvangt je budget ver overstijgt. Hoewel het soms handig lijkt om je budget vooraf niet te bespreken kan het wel nare verrassingen voorkomen. Heb jij €1500 budget en komt je webbureau met een prijs van €5000 dan ga je nooit meer bij elkaar komen. Het tot op zekere hoogte bespreken van je budget kan je veel tijd besparen bij het selecteren van de juiste partij!

WordPress offerte aanvragen?

Natuurlijk zijn wij je ook graag van dienst en maken we graag een passend voorstel voor jouw nieuwe website. Neem contact met ons op voor een gratis Offerte of bekijk onze WordPress website pakketten.

Toch zelf je WordPress website bouwen?

In het hoofdstuk hierboven behandelde ik het scenario waarbij je je website niet zelf gaat bouwen, maar uitbesteedt aan een ervaren webdesigner. Toch kan het zijn dat jij tot een andere conclusie gekomen bent na het lezen van het eerste deel. Er kunnen goede redenen zijn om als zzp-er je website toch zelf te bouwen.

Nog steeds adviseer ik ook in dat geval om met WordPress aan de slag te gaan. Daarvoor moet je een tijdsinvestering doen, maar voor de langere termijn is WordPress een betere keuze dan een relatief eenvoudige tool zoals bijvoorbeeld Jimdo.

Ook voor het zelf maken van een WordPress website bied ik je de nodige tools. Zo is er natuurlijk Kickstart WordPress, hét boek voor de WordPress beginner.

Heb je naar aanleiding van dit artikel een vraag of een opmerking? We horen graag van je! Neem contact op of laat hieronder een reactie achter.

Was dit artikel nuttig?

Laat het ons weten en geef je rating!

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen, wees de eerste die dit artikel waardeert!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *